Månedlig arkiv: april 2014

Barn fortjener rom og muligheter

«Jeg synes barn fortjener rom og muligheter for å være akkurat det de vil være, så hvorfor vi starter barnas tilværelse i denne verden med å kalle de for ”prinser” og ”prinsesser”, det skjønner jeg ikke. Barn tilbringer store deler … Les videre

Publisert i Medieklipp | Merket med , , , | Skriv en kommentar

Gode resultater etter rekruttering av ungdomsskolegutter

Fitjar soknerådsbarnehage Bakken opplever gode resultat av å delta i eit program for rekruttering av ungdomsskulegutar, finansiert av Fylkesmannen i Hordaland. I Stord kommune er det også fleire mannlege lærlingar i barnehagane, noko som kanskje kan bera bod om at … Les videre

Publisert i Medieklipp | Merket med , , , , | Skriv en kommentar

Dobbelt så mange menn i Bærum på 10 år

– Noe av årsaken til at det er blitt flere menn i Bærum, er at det har vært større oppmerksomhet på dette. Flere menn gir et større mangfold, og det er viktig at vi har det i barnehagene. Flere er … Les videre

Publisert i Medieklipp | Merket med , | Skriv en kommentar

Få søkere, og mange menn hopper av barnehagelærerutdanningen

Er det et problem at få menn vil bli barnehagelærere? Det mener Fredric Gieth, som er lærer på barnehagelærerutdanningen i Borås. Han er en av dem som har startat det nasjonale netverket «Män till förskolan», og som kan sammenliknes med lokale … Les videre

Publisert i Medieklipp | Skriv en kommentar

Vil forby menn i svenske barnehager

Etter at en ung mann er siktet for å ha forgrepet seg på barn i en svensk barnehage er det nå noen som har tatt til orde for å forby menn i svenske barnehager. Førskolelærer Daniel Sävenstedt forstår at noen kan … Les videre

Publisert i Medieklipp | Skriv en kommentar

Erik Hauglund – Rekruttering av menn til barnehagen

Denne videoen er en del av «Barnehagepionerene» et delprosjekt i «Barnehagen som danningsarena», et  strategisk forskningsprosjekt ved  avd. for lærerutdanning ved Høgskolen i Bergen, støttet av Forskningsrådet (2009-2014).

Publisert i Offentlig informasjon | Merket med , , , , | Skriv en kommentar