Video: Ungdomsskolegutter jobber som ”lekeressurs”

Det er en nasjonal ambisjon å få flere menn i barnehagene. På Lundgaardsløkka barnehage i Lillehammer gir de ungdomsskolegutter jobb som ”lekeressurs” for barna. Dette er et tiltak som barna har stor glede av.

Høsten 2009 startet Lundgaardsløkka barnehage et samarbeid med Smestad ungdomsskole, som også ligger i Lillehammer, om å få flere gutter til å vurdere å arbeide i barnehagen i fremtiden. Prosjektet er støttet med midler fra Fylkesmannen i Oppland.
Samarbeidet går ut på at Lundgaardsløkka barnehage inviterer gutter i ungdomsskolen til å jobbe som ”lekeressurs” for barna. De av guttene som er interessert, formulerer en søknad. De som får tilbud om jobb, får lønn for å være sammen med barna i barnehagen etter skoletid og i ferier.

Så langt har 34 gutter hatt jobben, og barnehagen forteller at guttene har vært til stor glede og berikelse for barna. Barnehagen har fra før fire menn som er fast ansatt. Lundgaardsløkka fremstår med dette som en foregangsbarnehage når det gjelder rekruttering av mannlige medarbeidere.

Hentet fra http://www.fylkesmannen.no/Oppland/

Dette innlegget ble publisert i Offentlig informasjon. Bokmerk permalenken.