Norge sprer suksessfaktorer til Norden

På «Nordic Gender-Equality Conference» i Stockholm idag har de nordiske landenes representanter fortalt om holdninger, praksis og forskning rundt likestilling og likestillingsarbeid i skole og barnehage.

Øyvind Hornslien

Den norske representanten var Øyvind Hornslien som snakket om suksessfaktorer for å rekruttere menn til norske barnehager. Han fortalte om hvordan det har vært jobbet med  rekruttering i Norge og trakk blant annet frem temaheftene om likestilling i barnehagen, nasjonale handlingsplaner og nasjonale mål om 20% menn i barnehagen som viktige premisser.

Hornslien jobber i Kanvas som nå har 22% menn i sine barnehager. Hornslien sa imidlertid at det at Kanvas satser på menn i barnehagen ikke handler om å få inn menn i seg selv, men om hele pedagogikken, likestilling og demokratiutvikling.
-«I Norge går 98% av barna i barnehagen, det er klart at vi har et stort ansvar for likestillingsarbeidet» slo Hornslien fast.

Hornslien snakket om sine opplevelser med menn i barnehagen. Han ser blant annet annerledes faglige diskusjoner, mer effektive beslutninger, aktive gutter ivaretas på annen måte og mer humor og flørt i arbeidsmiljøet. Han ser dessuten at menn i barnehagen rekrutterer flere menn og at barnas fedres synspunkter blir bedre ivaretatt.

Til sist trakk Hornslien frem noen punkter han mener er viktig for å rekruttere menn til barnehagene:

• Forankring i ledelsen
  • Tydelige mål
  • Kritisk masse (et visst antall menn for at det skal bli stabilt og gjøre en forskjell. Kanvas opplever dette som minimum 30%).
  • Holdninger til kjønn og kjønnsroller
  • Språk i f.eks. utlysningstekster.
  • Fokus på at pedagogisk leder har et lederansvar
  • Diskriminering og mot (kvotering).
  • Innkalle alle menn på intervju uansett.
Dette innlegget ble publisert i Medieklipp og merket med , . Bokmerk permalenken.