Få søkere, og mange menn hopper av barnehagelærerutdanningen

Fredric GiethEr det et problem at få menn vil bli barnehagelærere? Det mener Fredric Gieth, som er lærer på barnehagelærerutdanningen i Borås. Han er en av dem som har startat det nasjonale netverket «Män till förskolan», og som kan sammenliknes med lokale MIB-nettverk i Norge.

– Det handlar om barns rätt att möta många olika vuxna, men också om rätten att få välja vilken utbildning man vill, även om den ligger utanför det som anses som tradtionellt manligt, säger Fredric Gieth.

Han mener det er viktig å prate om forventninger til menn i utdanningen og de normer samfunnet har som påvirker valg av utdanning.

– Som man blir du ofta ifrågasatt utifrån att du är en minoritet, både inom utbildningen och när du kommer ut på fältet.

Les mer på spionen.se

Dette innlegget ble publisert i Medieklipp. Bokmerk permalenken.