Vellykket konferanse om kjønn, mangfold, likestilling og likeverd i barnehagen

10805658_10154792713870224_338789875608998818_nEr de ansatte i barnehagen med på å opprettholde tradisjonelle forventninger til gutter og jenter, kvinner og menn? Bidrar de til et kjønnsmangfold og til at barn gis varierte muligheter? Det var blant spørsmålene som sto på agendaen da Kanvas, Likestillingssenteret og Dronning Mauds Minne Høgskole hentet inn spennende foredragsholdere til en to dagers konferanse i Trondheim. Et av flere høydepunkt var Esben Esther Pirelli Benestad sitt foredrag om kjønnsmangfold som utfordret deltakerne på egne forestillinger og fordommer om kjønn. På vei inn i salen tenkte mange kanskje at de skulle fortsette å forholde seg til to kjønn, men på vei ut hadde de fått med seg fem til. «Kanskje var ikke kjønn den beste måten å del inn menneskeheten på likevel?» var det nok en del som tenkte.

Naturlig nok var også menn i barnehagen et aktuelt tema, og Leif Askland som har jobbet innenfor dette feltet i mange år trakk de lange linjene og påpekte at selv om prosentandelen ikke har økt nevneverdig de siste åra, har det blitt mange flere ansatte totalt i barnehagen. Mange av de er menn!
Foto: DMMH

Dette innlegget ble publisert i Medieklipp og merket med , , , . Bokmerk permalenken.